Música Temprana volgt Francisco Guerrero aan de hand van diens dagboek op zijn pelgrimage van Sevilla naar Jeruzalem.
In 1588 vertrekt Francisco Guerrero, kapelmeester van de kathedraal van Sevilla, naar Jeruzalem. De 5 maanden durende reis naar Jeruzalem via Madrid, Genova, Venetië en Zakhyntos was kostbaar en gevaarlijk. Dit kunnen we lezen in het dagboek dat Guerrero bijhield: El Viaje de Jerusalén. Hierin vertelt hij behalve zijn reisavonturen over zijn dagelijks leven, zijn studies, zijn spirituele leven en over het componeren. Hij vertelt bijvoorbeeld dat hij kerkelijke gezangen hoorde in Kakhyntos, en dat hij het niet mooi vond! Als Guerrero voor het eerst de Heilige Stad ziet opdoemen raakt hij begeesterd; hij kan het niet laten de hymne Urbs beata Jerusalem voor zichzelf te zingen.
Het was een wild idee om op zijn 60e jaar zo’n reis te maken. Guerrero moet redelijk gezond zijn geweest, of misschien heeft hij het heilige land willen bezoeken toen hij de laatste fase van zijn leven zag naderen. De reis verliep dan ook niet zonder problemen. Zijn leven kwam zelfs in gevaar tijdens de laatste dagen van zijn terugreis ter hoogte van de Languedoc. De voltallige bemanning van het schip waarop de componist zich bevond werd door piraten beroofd!
Ik, als musicus, heb duizenden verlangens en wensen gehad om daar [Jeruzalem] de beste spelers van de wereld tot mijn beschikking te hebben, zowel met stemmen als met instrumenten, om de duizenden liederen voor het Kind Jezus voor te dragen en te zingen; en voor zijn heilige moeder, en voor de gezegende Jozef, in het gezelschap van engelen, koningen en herders, die daar toen ook waren; hoewel hij erg arm was, was hij rijker dan wie dan ookFrancisco Guerrero
Het programma “Reis naar Jeruzalem” volgt Guerrero op zijn levensreis, en probeert zich in hem te verplaatsen. De muziek van Guerrero staat uiteraard centraal. Met een bezetting die herinnert aan Guerrero´s capilla in Sevilla, brengt Música Temprana een selectie van zijn motetten en Villanescas Espirituales. Deze geestelijke liederen publiceerde Guerrero in Venetië, waar hij zijn pelgrimstocht even onderbrak. Een bijzonder element in dit programma zijn de op de maqam gebaseerde improvisaties op de ‘ud, gespeeld door de in Galilea geboren Haytham Safia. Deze improvisaties fungeren als een dialoog tussen twee muzikale werelden en laten het publiek het verloop van de reis van Guerrero horen en dus als het ware meemaken.