Dit najaar touren we door het land met ons succesvolle programma rondom de Misa Criolla. Naast de Misa presenteren we deze keer ook een Missa en natuurlijk klinkt er ook een keur aan Latijns-Amerikaanse (barok)muziek.
Ariel Ramírez - Misa Criolla
De Misa Criolla is één van de beroemdste composities uit Latijns-Amerika, en al jaren een publieksfavoriet. Componist Ariel Ramírez toonzette zijn mis ter nagedachtenis van twee Duitse nonnen die met gevaar voor eigen leven Joden redden uit handen van de nazis. De mis is gebaseerd op traditionele Argentijnse ritmes, zoals de chacarera en de milonga pampeana. Maar Ramírez laat zich meeslepen door andere, minder zichtbare tradities, die uit de barok afkomstig zijn, en die verborgen zitten de ritmes en in het gebruik van instrumenten als het klavecimbel.
In onze interpretatie gaan we een stapje verder en maken we gebruik van een concessie die Ramírez zelf deed; hij veranderde voortdurend de instrumentatie en arrangementen naar gelang de situatie. We gebruiken in onze versie meer barokinstrumenten, zoals de dulciaan, het orgel en de viola da gamba. Dit jaar gebruiken we voor het eerst ook barokviolen. Op deze manier benadrukken de band van de muziek met het verleden.

De heerlijke ritmiek, de fraaie melodieën en warme harmonieën wervelden plezierig door de fantasievol verlichte kerk. Overdonderd mooi was de afsluiting, het lyrische melancholieke Agnus Dei, overtuigend gebed voor vrede.
Giovanni Battista Bassani – Missa San Xavier
Het concert begint met een andere mis, gecomponeerd door de Italiaan Giovanni Battista Bassani (c.1650-1716). Zijn missencollectie Acroama Missale (1709) belandde in het zog van de kolonisten in de Jezuïetenmissies van Latijns-Amerika (in het grensgebied van het huidige Bolivia en Paraguay). Daar werd het door priesters én inheemsen gearrangeerd om uit te kunnen voeren met het aantal beschikbare musici en instrumenten.
In het Amazone-oerwoud waren de mogelijkheden veel beperkter dan in de kerken van Venetië of Bologna. Hoewel Bassani’s missen in instrumentatie en aantal stemmen daardoor kleiner werden en sommige maten daarbij ook sneuvelden, behielden de composities hun zeggingskracht. Dat laat zien dat de esthetische en technische capaciteiten van de arrangeurs niet onderdeden voor die van hun Europese ‘collega’s’. Deze “Missa 1” van de Acroama werd hernoemd als “Missa San Xavier”, naar de Jezuïetenheilige San Francisco Xavier.

Deze tournee wordt ondersteund door het Fonds Podiumkunsten