Adrián Rodríguez Van der Spoel


Adrián Rodríguez Van der Spoel, geboren in Rosario, Argentinië, kwam daar voor het eerst in aanraking met traditionele en volksmuziek – eerst nogal intuïtief en later langs academische weg. Na verloop van tijd richtte hij zich in zijn studies meer op de vroege westerse muziek en de historische interpretatie daarvan. Later verhuisde hij naar Nederland, en studeerde daar compositie en koordirectie bij Daniel Reuss, Daan Manneke, Paul van Nevel en Jos van Veldhoven aan het Conservatorium van Amsterdam.

In 2001 richtte hij Música Temprana op, het ensemble dat zich voornamelijk toelegt op de interpretatie van de muziek uit de koloniale periode van Latijns-Amerika en Spanje. Hij heeft ook veel onderzoek gedaan rond dit thema (Latijns-Amerikaanse en Spaanse renaissance muziek) en is auteur van Bailes, Tonadas & cachuas. La música del Códice Trujillo del Perú en el siglo XVIII.

Als artistiek leider en dirigent van koren en barokorkesten, als componist, zanger, gitarist, percussionist en als onderzoeker werkt Adrián in een breed scala van de muziekwereld.

Als gastdirigent werkte hij met ensembles als Anthonello en Contraponto uit Japan en met Conjunto Promúsica in Argentinië.
Als gespecialiseerd gastdocent werd hij gevraagd door de conservatoria van Tilburg, Utrecht en Den Haag, en door de Argentijnse Katholieke Universiteit, het Conservatorium Manuel de Falla in Buenos Aires en de Escuela Universitaria de Música van zijn geboortestad Rosario. Ook doceert hij koordirectie bij de Kurt Thomas cursus in Nederland.

Hij dirigeerde de Passies van J.S. Bach en de geënsceneerde opera’s La Liberazzione di Ruggiero van Francesca Caccini, Dido & Aeneas van Henry Purcell en de madrigaalkomedie Il Festino van Adriano Banchieri.

Tijdens de opening van het Festival Oude Muziek in Utrecht 2005 werd onder zijn leiding het monumentale motet voor 40 stemmen Spem in Alium van Thomas Tallis uitgevoerd en drie jaar later, in het Festival van 2008, een geënsceneerde versie van de Ensaladas van Mateo Flecha.